یا در کنار هم یا با فواصل مساوی، هر چند مورد دوم، در حالی که در منسوجات رایج است، در فرش نگین گلستان کاشان نادر است. یا ممکن است از نقوش متنوع در یک سیستم یکپارچه باشد. اما حتی این آزادترین نوع طراحی تقریباً همیشه شامل تکرارهای متوازن دو طرفه است.
نقوش متنوع طرح معمولاً در فرشهای باغی، نمایشهای رسمی پارکها یا جنگلهایی که از ویژگیهای محوطه کاخهای ایرانی بودند، یافت میشود. سادهتر مدالیون است که بر روی طرحی سراسری قرار گرفته است.
اما معمولتر اختراعات ظریفتری مانند سیستمهای ساقه دو یا سه مارپیچی است که گاهی اوقات با نوارهای ابری در مقیاس بزرگ پوشانده میشوند، همه در هم تنیده شدهاند اما هر کدام به طور مستقل تا تکمیل انجام میشوند.
فرشهای گلدانی ظریفتر دارای شبکههای اوجیوال دو یا سهگانه هستند که در فواصل مختلف (به صورت پلکانی) تنظیم میشوند، که هر کدام مرکز خاص خود را دارند و نقوش مماس دارند که عملکردهای دیگری را در سایر سیستمها نیز انجام میدهند.
آنچه در نگاه اول به نظر میرسد کثرت زیادی از نقوش مستقل است، بنابراین با بررسی دقیق ثابت میکند که به طرز هوشمندانهای ساخته شده و کاملاً کنترل میشود. گاهی اوقات از سیستم های راه راه، عمودی یا مورب استفاده می شود.
اما این تصور برای پارچه های شاتل بافته طبیعی تر است، و زمانی که در تکنیک های آزادتر قالی بافی به کار می رود، احتمالاً تقلیدی از منسوجات است. انتقال طرح به روش های مختلفی انجام می شود.
می توان آن را مستقیماً از ذهن و دست بافنده یا به طور غیرمستقیم از طرحی که روی کاغذ کشیده شده به فرش منتقل کرد. با استفاده از تکنیک دوم، می توان فرش را مستقیماً از روی الگو اجرا کرد یا طرح را ابتدا به یک کارتون منتقل کرد.
این کارتون یک طراحی کاغذی در اندازه کامل است که مربع است و هر مربع نشان دهنده یک گره از یک رنگ خاص است. بافنده آن را روی ماشین بافندگی قرار می دهد و طرح را مستقیماً روی فرش ترجمه می کند. این کارتون برای بازتولید طرح های بسیار پیچیده و به عنوان الگوی اصلی برای تولید بیش از یک فرش استفاده می شود.